Peppels

  • Adaptief/Maatwerk
  • Vaardigheden
  • Voortgangsinformatie
  • Voortgezet Onderwijs

Peppels is een multimediaal portfolio met ondersteunende (ELO-) functies. Leerlingen worden eigenaar van hun ontwikkeling door het ontwikkelen van ‘portfolio-vaardigheden’. Zij borgen leerervaringen, beoordelen zichzelf, en nodigen externen uit om feedback te geven op basis van rubrics. Er zijn standaardrubrics beschikbaar (ERK, leerdoelen SLO, etc.), maar de school kan ook eigen rubrics gebruiken. Docenten kunnen het leerproces volgen, sturen en evalueren. Er zijn meerdere exportfuncties beschikbaar: Plusdocument, Europees Taal Paspoort, Intake- en Sollicitatie Dossier. De leerling blijft na school eigenaar van het portfolio.

Waarom is dit leermiddel innovatief?

Adaptief/maatwerk
Maatwerk wordt ondersteund met diverse tools. Met de Feedforward kan op basis van feedback een individueel leerdoel en plan worden opgesteld, met Dynamische groepen kunnen groepen van leerlingen worden opgeroepen die gezamenlijk in dezelfde fase van ontwikkeling verkeren. Het Werklog maakt interactieve communicatie tussen docent en leerling mogelijk en met de Blokken wordt invulling gegeven aan niveau- en tempodifferentiatie.

Vaardigheden
Het portfolio daagt de leerling uit om (leer-)activiteiten in te plannen, te presenteren, te reflecteren en evalueren en keuzes te onderbouwen. Leeractiviteiten kunnen van feedback worden voorzien op de 21e eeuwse vaardigheden.

Voortgangsinformatie
Peppels biedt inzicht in de voortgang op basis van Voortgangspagina’s. Hier is voor leerling, mentor en docenten (vak- en jaaroverstijgend) de voortgang van leeractiviteiten te volgen en wordt ontwikkeling op de verschillende doelen en vaardigheden gevisualiseerd. De ontwikkeling kan hier geëvalueerd en geborgd worden.

Michal Fekkes

van Aeres MBO Almere

★★★★★ Nieuwe mogelijkheden
★★★★☆ Betere leerresultaten
☆☆☆☆☆ Bevordert motivatie

Sinds een aantal jaar hebben we Peppels geïntroduceerd in ons MBO. Het is een prima medium tussen docent en deelnemer en vice versa. Waarom we met Peppels in zee zijn gegaan is omdat Peppels continu door ontwikkelt en luistert naar de gebruikers er van. Er wordt altijd snel gereageerd en via korte lijnen gecommuniceerd. De effectiviteit zit er voor ons vooral in dat het duidelijkheid en structuur biedt, mits consequent ingezet.
Jan Abma

van CSG Het Noordik vestiging Vroomshoop

★★★★☆ Nieuwe mogelijkheden
★★★☆☆ Betere leerresultaten
★★★☆☆ Bevordert motivatie

We gebruiken Peppels voornamelijk als platform voor het LOB dossier. Daarom kan ik nog niet veel zeggen over betere leerresultaten of motivatie. Vanuit het HAVO/VWO team hoor ik wel enthousiasme over de mogelijkheden die Peppels biedt met betrekking tot gepersonaliseerd leren en het formatief toetsen. Zelf ben ik erg enthousiast over de mogelijkheden die Peppels in zich heeft en verwacht dat Peppels straks veel meer wordt ingezet in andere vakken. De sectie Engels werkt nu al gestructureerd met Peppels, dit ook vanwege het taalportfolio dat de leerling kan opbouwen in Peppels.
Jacob Westra

van Montessori College Nijmegen

★★★★★ Nieuwe mogelijkheden
★★★★★ Betere leerresultaten
★★★★☆ Bevordert motivatie

Een aantal jaar geleden hebben we een start gemaakt met het gebruik van Peppels. We waren op zoek naar een digitale leeromgeving waar de leerling, ouders, docenten en mentoren zicht hebben op de ontwikkeling en het inhoudelijke programma van de leerling. We hebben dit gevonden in het portfolioprogramma Peppels. Leerlingen zijn aan de slag met: - het maken van de (door docent zelfgemaakte) Peppels-opdrachten; - het verzamelen van opgedane ervaringen, skills en; - verzamelen van (ontvangen) feedback. Hier gaan we met de leerling en ouders over in gesprek. Dit (360 graden)ontwikkelgesprek is een belangrijk onderdeel in de begeleiding van onze leerlingen. Omdat alle vakken met Peppels werken is er de mogelijkheid om anders na te denken over het aanbieden van het vak, het verzamelen van vaardigheden. Docenten gebruiken de vele mogelijkheden die in Peppels worden aangeboden. Zijn er zaken nog niet mogelijk, dan is dit bespreekbaar met Peppels. We zijn erg tevreden over het eenvoudig te gebruiken portfolioprogramma en over de samenwerking met mensen van Peppels!
Eveline Angeneind

van Aoc Oost

★★★★★ Nieuwe mogelijkheden
★★★★☆ Betere leerresultaten
★★★★☆ Bevordert motivatie

Wij zitten in een projectfase maar al wel onder de indruk van de mogelijkheden van Peppels. Aan zowel de docent- als leerling zijde is de site vanzelfsprekend waardoor je snel een opdracht kunt klaarzetten, maken of nakijken. Het feedbackmodel is zeer veelbelovend maar in de praktijk helaas nog geen ervaring mee. Tot nu toe zeker tevreden, helemaal over de ondersteuning die we krijgen. Adequaat, persoonlijk en meedenkend.
Christel Eussen

van Sancta Maria Mavo

★★★★☆ Nieuwe mogelijkheden
★★★☆☆ Betere leerresultaten
★★★☆☆ Bevordert motivatie

We zijn dit jaar gestart. Tot nu toe zijn we heel tevreden over de begeleiding bij de implementatie van Peppels. Het is voor ons nog lastig om te beoordelen of de motivatie toeneemt en of de leerresultaten verbeteren van onze leerlingen. Daar is het nog te vroeg voor.

Heeft u ervaring met dit product

Plaats een referentie!

Heeft u nog vragen?

Meer informatie


Website aanbieder
https://www.peppels.net